הפוליטיקה וחיי המדינה | עמוד דיון
תקציר
הפוליטיקה וחיי המדינה
עומר מנשה, רבקה כהן, אביה שלום
סיכום ביניים
הדיון המורחב
x
אנא תארו את הדילמה והבעייתיות הגלומה בה
x
תארו את הפתרון , כיצד הוא ענה על הדילמה ומדוע הוא בובריאני
x
תארו פתרון חלופי כיצד הוא עונה על הדילמה ומדוע איננו בובריאני
x
הציעו תמונה /סרטון וידיאו שמשקף את הדילמה שבחרתם
טקסטים קשורים
x
בחרו מקור מבין המקורות המופיעים בעמוד המקורות וכתבו בתיבה שבתחתיתו את הקטע שנראה לכם רלוונטי לגבי הדילמה שלכם ומדוע.
3 תגובות
אילה גדרון
1. למה הכוונה ב"נכונה"?
2. הבחירה בסוגיית "דמוקרטיה ישירה" או "דמוקרטיה נציגותית" עוסקת בהביטים המבניים של דרכי ההחלטה הפוליטים יותר מאשר בזיקות האנושיות העומדות בבסיס קהילה שהיא "רקמה אנושית אחת" שרק בה מתוקף האינטימיות וההיכרות האישית יכולה להיות "שיחה בהסכמה" שתהווה אלטרנטיבה אמיתית לפגמים בשיטה עליהם הצביעו הובס וישיעיהו לייבוביץ.
רבקה כהן
תודה אילה על הערתך והארתך.
בעקבות תגובתך, חידדנו את הדילמה.
נעה צרפתי
דילמה מעניינת מאוד,
בשתי השיטות מוטלת אחריות על האינדיבידואל. הראשונה (בישירה) קצת יותר מדאיגה אותי, בדיוק בגלל הדברים שאמר שפינוזה באחד הטקסטים שפרסמתם. הוא טען שיש פרטים באוכלוסייה שלא כדי ולא ראוי לתת להם זכות הצבעה וזו כיוון שלא כולנו נולדנו שווים וראויים כדי לקבל החלטות.
לכן, באופן אישי, אני יותר מתחברת לשיטה השנייה (העקיפה) שבה נציגים ראויים (לפחות כאלה שהקהל תופס אותם ככאלה) הם אלה שיקבלו את אמון האוכלוסייה ויפעלו בהתאם.
נעם כשר
רבקה היקרה
אחד ממקורות המשבר שחווה שיטת הדמוקרטיה המבוססת על שלטון של נציגים בימינו הוא לדעתי אובדן הסולידריות החברתית הבסיסית של גורמי הכוח הקלאסים במערכת הפוליטית. דבר המעצים את המעבר ממוקדי כוח מפלגתיים לגורמי כוח אישיים המבוססים על פופוליזים בסגנון טראמפ בארה"ב ,בן ג'ונסון בבריטניה, אקרבאן בהונגריה, ועוד רבים אחרים. המעבר לדמוקרטיה ישירה המגולמת במשאלי עם מעצים מגמות אלו של צבירת כוח של שליטים על חשבון "שומרי הסף" המנסים לשמר ערכים שעמדו בבסיסה של הדמוקרטיה הליברלית. לכן יש להזהר לדעתי ממקסם שווא.
מיכל כהן
"שלטון דמוקרטי אמיתי הוא אותו שלטון, המתיר בידי אדם מספיק חופש. ובו בזמן דואג לכך שלא יעשה שימוש רע בחופש זה" אלברט איינשטיין
הדמוקרטיה בבסיסה אמורה באמת לאפשר לכל אדם חופש מבלי לפגוע באחר. אבל כפי שנועם ציין בימינו השימוש בדמוקרטיה הוא לעיתים שימוש לרעה ואף שימוש שפוגע באחרים.