להתחברות

המחשבה הדיאלוגית של מרטין בובר

אלוהים ורוחניות | עמוד דיון

תקציר

אלוהים ורוחניות

ציפורה כהן, נעמה מגריל, עודד הסינג

סיכום ביניים

הדיון המורחב

x

אנא תארו את הדילמה והבעייתיות הגלומה בה

הדילמה

הדילמה

נעמה מגריל

3 תגובות
  • קרולין כרמי-בראשית

  • מיכל כהן

  • נעמה מגריל

x
תארו את הפתרון , כיצד הוא ענה על הדילמה ומדוע הוא בובריאני

 

פתרון בובריאני

פתרון בובריאני

עודד הסינג

15 תגובות
  • x

    אם הבנתי נכון, בובר יוצא נגד חיפוש תשובות במדע. כלומר לדבריו האדם צריך להתקרב לטבע ולהתחבר לשורשיו הקדומים. אני סבורה שאין קשר בין הדברים. החיבור לטבע וליקום אינו שולל חיפוש תשובות במדע.

    נעמה מגריל

  • טלי גור

  • x

    אכן. מוסר המגיע מפנימיותו של אדם ולא מכח חיצוני הוא הוא הרוחניות כפי שאני מבינה אותה.

    נעמה מגריל

  • עודד הסינג

  • ציפורה כהן

  • עודד הסינג

  • x

    בתורת המידות של שפינוזה אנו יכולים ללמוד  שיטה פילוסופית מסודרת לגאולת הנפש בעזרת התבונה בלבד וללא צורך בהסתמכות על כתבי קודש או כהנים מתווכים

    נעמה מגריל

  • ציפורה כהן

  • קרולין כרמי-בראשית

  • ציפורה כהן

  • ציפורה כהן

  • אלמוג גל

  • נעמה מגריל

  • טלי גור

  • טלי גור

ציפורה כהן

3 תגובות
  • עודד הסינג

  • ציפורה כהן

  • אלמוג גל

x

תארו פתרון חלופי כיצד הוא עונה על הדילמה ומדוע איננו בובריאני

פתרון אחר

פתרון אחר

x

אני מאמין

מילים: שאול טשרניחובסקי

שחקי שחקי על החלומות,
זו אני החולם שח.
שחקי כי באדם אאמין,
כי עודני מאמין בך.

כי עוד נפשי דרור שואפת,
לא מכרתיה לעגל פז,
כי עוד אאמין באדם,
גם ברוחו, רוח עז.

רוחו ישליך כבלי-הבל,
ירוממנו במתי-על:
לא ברעב ימות עובד,
דרור לנפש, פת-לדל.

שחקי כי גם ברעות אאמין,
אאמין, כי עוד אמצא לב,
לב תקוותי גם תקוותיו,
יחוש אושר, יבין כאב.

אאמינה גם בעתיד,
אף אם ירחק זה היום,
אך בוא יבוא – ישאו שלום,
אז וברכה לאום מלאום.

ישוב יפרח אז גם עמי,
ובארץ יקום דור,
ברזל- כבליו יוסר מנו,
עין-בעין יראה אור.

יחיה, יאהב, יפעל, יעש,
דור בארץ אמנם חי,
לא בעתיד, בשמים –
חיי רוח לו אין די.

אז שיר חדש ישיר משורר,
ליפי ונשגב לבו ער
לו, לצעיר, מעל קברי
פרחים ילקטו לזר.

נעמה מגריל

2 תגובות
  • עודד הסינג

  • x

    האמון באדם הוא התכלית האדם אחראי על עצמו, צריך לעבור מאמינה לאמון. עלינו לסמוך שהאדם בוחר ברוחו בטוב מישום היותו תבוני וניצוץ אלוהי.

    ציפורה כהן

ציפורה כהן

6 תגובות
  • ציפורה כהן

  • אלמוג גל

  • ציפורה כהן

  • נועה אביעד

  • x

    נועה,הפתרון של קאנט הוא פתרון אחר, לא בובריאני. קאנט חוקר את גבולות התבונה באופן לוגי שתלוי בחלל ובזמן והאלוהים הוא מחוץ לעולם התופעות. קאנט אומר שאת האלוהות לא ניתן למדוד באמצעות התבונה החקרנית, הוא מחוץ לעולם ההכרה כי השכל לא יכול לתפוס אותו. הרוחניות תואמת את הפעולה השכלית כי ברגע שאדם הוא תבוני ופועל מתוך רצון טוב לחוק המוסרי והוא פועל מתוך כבוד ואהבה לזולת, זוהי רוחניות שבין אדם לאדם.

    ציפורה כהן

  • אילה גדרון

x

הציעו תמונה /סרטון וידיאו שמשקף את הדילמה שבחרתם

תמונה

תמונה

ציפורה כהן

תגובה אחת
  • נעמה מגריל

טקסטים קשורים

x

בחרו מקור מבין המקורות המופיעים בעמוד המקורות וכתבו בתיבה שבתחתיתו את הקטע שנראה לכם רלוונטי לגבי הדילמה שלכם ומדוע.

משימה לשבוע הבא

משימה לשבוע הבא

4 תגובות
  • נעמה מגריל

  • אלמוג גל

  • ציפורה כהן

  • טלי גור

ציפורה כהן

נעמה מגריל

נעמה מגריל

ציפורה כהן

נעם כשר

טליה פרוכסאד

תוכן עניינים

טקסטים קשורים

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
טליה פרוכסאד
21.02.2020 18:38
רוחניות לדעתי יכולה להיות פנימית, חיצונית וגם שילוב של שניהם (לדוגמא להיות בהתבודדות עם ה' ולרקוד כדי להביא את אותו חיבור רוחני). אם נלך לפי העולם היהודי, רוחניות באה לידי ביטוי בקירבה שלה לאלוהים וכן תיקון של האדם את עצמו ואת העולם. בעולם החילוני, האדם לא עושה קשר של התיקון שלו לאלוהים אבל כן על אותה אמונה כי יש לנוהג בצורה מוסרית ולעשות טוב בעולם "כשאני עושה טוב, אני מרגיש טוב. כשאני עושה רע, אני מרגיש רע. זאת הדת שלי (אברהם לינקולן)". אנ יחושבת שכל עוד האדם מרגיש מחובר לעצמו ועושה כמה שיותר טוב כלפי העולם ולא רק כלפי עצמו הוא יוצר רוחניות בעולמו.

user profile image
נעם כשר
16.02.2020 21:31
שאלת מקום הרוחניות  בעולמנו במיוחד אצל אנשים שאינם "אמוניים" היא שאלה קשה.לדעתי מוסר הוא ארצי וחסי ונובע מן ערכי החברה בה הוא נהוג. אין ציווי מוסרי אחיד לחברה האנושית מטבעה.  לדעתי יש ללמוד מגישת  החסידות הדוגלת בעבודה בגשמיות  כלומר שאלוהים מצוי בכל .על האדם לחפש בכל מעשה ם כוונה גלוייה וגם סמוייה . הסיפור הבא מדגים לדעתי את הצורך בגישה כזו. בשבת אחת התארח רבי אברהם יהושע השל מאַפּטָא בעיר יָאס ודרש בפני הקהל. בעיר היו גם קבוצה של חסידי חב"ד. כששמעו את הדרשה של ר' אברהם יהושע השל, לעגו וצחקו עליה. וביום ראשון אף כתבו על גבי החלונות ציטוטים מן הדרשה, בדרך ביזיון. זמן מה אחר כך, כשבא אל ידידו, רבי לוי יצחק מברדיטשוב, סיפר לו הרבי את כל אשר עשו לו האנשים הללו. ר' לוי יצחק קרוב היה אל חסידי חב"ד, ואף היה מחותנו של רבי שניאור זלמן מלאדי, מייסדה של חב"ד. בשל כך הפנה אליו רבי אברהם יהושע השל את שאלתו: "מדוע לעגו לי? וכי מה אמרתי בדרשה שגרם לכזאת בושה?" אמר לו ר' לוי יצחק מברדיטשוב: "דע לך שבכל דור ודור יש מי שתוהה על דרכו של הצדיק, ואפילו על אודות משה נאמר כי היו שהתנגדו לו וריננו עליו." אחר כך אמר: "אבל דבר נוסף יש כאן. הלוא יש שתי דרכים לעבוד בהן את הבורא. דרך אחת – קיום התורה, התפילה והמצוות. אבל ישנה גם דרך שנייה, ובה אתה הולך. אתה עובד את הקדוש ברוך הוא גם בשעת האכילה, השתייה ושאר תענוגות העולם. כמו יוסף אתה, שעליו נאמר שהיה מתקשט ומסלסל בשערו. ומכיוון שרוב בני האדם נכשלים בתאוות העולם הזה, אנשים היודעים כמותך כיצד לעבוד את הקדוש ברוך הוא בדברים אלו, מסייעים לכל הנכשלים, ומעלים אותם אל צד הקדושה. ואולם, אנשים כמותך – דרכם סודית ונסתרת. הם שייכים אל 'עלמא דאיתכסיא' – העולם המכוסה והנסתר. אנשים כמותך – סודות העולם פתוחים בפניהם, אך הציבור אינו יודע זאת ומלגלג על דרכם. עליך לזכור כי דומה אתה לאמנו לאה, ולא לרחל אמנו. לאה שנואה הייתה, ודרכה נסתרת מעין רואים. ואף על פי כן – רוב שבטי ישראל יצאו ממנה." ברוחניות אני מוצא את היסוד הנסתר שהוא לעיתים אף אישי אצל כל אדם ואדם.
user profile image
אלמוג גל
2.02.2020 14:37

ציטוט מעניין שמדבר על החיבור בין בני אדם. האם לדעתך יש קשר לרוחניות ולאלוהות?

user profile image
ציפורה כהן
24.01.2020 16:14
בובר, בהיותו פילוסוף אקזיסטנציאליסט, הוא מתמקד באדם בעולם הזה. " המקרא גופו אינו דורש למהותו של האל, אלא לדבריו שהוא משמיע למין האדם: המציאות שהוא דן בה, היא המציאות של עולם האדם "( הדו- שיח בין אלוהים לאדם במקרא עמוד 248). החיבור לאלוהות אפשרי דרך כתבי הקודש ודרך החיבור של אני-אתה לטבע, לאחר ולאתה-הנצחי שהוא אלוהים. "העליון מדבר אל לבנו בשעות הייחוד של הווייתנו. ואף ניתנה הלשון, שבה אנו יכולים לענות לו: היא שפת מעשינו והתנהגויותינו….טעם יסודי זה לקיומנו למדנו מספר המקרא, וכל שעה שאנו קוראים בו בכוונת-אמת, הבנת עצמנו מתחדשת והולכת בנו ומעמיקה והולכת בנו" (שם עמוד 245). על האדם להקשיב, לשמוע ,להיענות לפניית האל דרך המקרא והטבע. האלוהים מדבר אל ליבנו, בהתאם למצבנו האינדיבידואלי. התשובה שלנו אליו היא בשפת מעשנו ובהיותנו מוסריים. "ראינו, שלפי התפיסה המקראית של ההוויה, אלוהים מדבר אל היחיד ואל עם-האדם ומשמיעם את חובתם בעולמם, את המעשה אשר יעשה אותו אדם ואשר יעשה אותו עם" (שם עמוד 247). ההשפעה של החיבור הזה מתבטאת בקיום האנושי. ההתגלות היא אישית ולא דרך נביא או מתווך, לכל אחד יש את החירות לבחור ולשמוע את האמת ולעשות את הנכון. האחריות היא אישית ולבסוף משפיעה על כל העם ואז גם על עמי העולם. " עיקר דעתו של המקרא היא זיקת הנוכח שבין אלוהים לאדם" (שם עמוד 249). " הכל, ההווה והמתהווה, הטבע והתולדה, דבר אלוהים הוא בעיקרו, שלשלת של אותות שאין לה סוף, שכל מי שעיניים לו לראות ולב לו להבין יכול לראותם ולהבינם… הטבע בכללו ובכל יסודותיו מגיד משהו, שיש לראותו כהודעת אלוהים את עצמו, שהוא מודיעה על ידי אמצעי לכל מי שמוכן לקבלה" (שם עמוד 249). האלוהים נמצא בכל מה שקורה בחיים עלינו רק לשמוע את הדברים ואז יהיה חיבור של אני- אתה אלוהי זהו המגע ההתגלותי עם האדם בתנאי שהאדם נענה לה. גם בחיבור של אני- אתה אלוהים נוכח ובטח כשיש עזרה הדדית ושותפות חיים בין אנשים- זוהי ההגשמה האלוהית בעולם." החברה בחינת, הגשמת האלוהי בשותפות חיים שבין אדם לחברו… העזרה, עזרת הגומלין בגוף ובנפש, שתומך איש באחיו…עזרה, שהיא נעשית לאמיתו של דבר עבודת הבורא.(דרך הקודש עמוד175)
user profile image
נעמה מגריל
23.01.2020 11:21
מרטין בובר – הריני מסתכל באילן (מתוך בסוד שיח עמ' 6,7) "יכולני לחוש אותו בחינת תנועה גיד שופע בגזע הדבק ושואף אל על יכולני לחוש יניקתם של השורשים נשימת העלים, מגע ומשא בלתי פוסק עם האדמה, עם האוויר ולחוש את הגידול עצמו שבחביון האפלה"   בקטע זה שבשיר הכל כך מרגש הזה, מתגלמת לדעתי תמצית הרוחניות שבאדם. היכולת להתחבר לעץ, לחוש את גדילתו, יניקת המים, חיבורו לאדמה וכו' מדגישים חיבור רוחני מאוד חזק בין בן אדם ליציר היקום שהוא אחר בהגדרתו. אם נתעלם מהמשך השיר בו העץ הוא בעצם "עצם" ונתמקד בעץ כיצור חי (נושם, יונק, שואף) נוכל לראות את החיבור הרוחני שבין שני "יצורי יקום" שונים במהותם כשני "יצירי יקום" שאינם שונים כלל אחד מהשני. ולא רק שאינם שונים, הם מתאחדים לכדי ישות אחת. היכולת הזו באדם, זו הרוחניות לפי בובר.
user profile image
נעמה מגריל
23.01.2020 11:09

מתוך על ההגשמה ובתוכה – היחיד והאחריות הדו שיחית, פרק 7, עמ' 197: "חבורה אמיתית וציבור אמיתי לא יתגשמו אלא ככל שיתהוו וילכו היחידים ביחידותם, שמתוך קיומם האחראי, יתחדש וילך הציבור". בובר אומר שלכל יחיד יש אחריות לא רק כלפי עצמו אלא כלפי כל החברה, כל האנושות, כל הקיום. מכך אני מסיקה שהאנושות כולה ואולי היקום כולו תלויים בכל אדם, ברוחניותו, ברצונו וביכולתו לקחת אחריות על עצמו למען הכלל. היחיד הוא חוליה. אבל הוא גם החוליה החזקה וגם החלשה. כל אדם שלא מקיים את האחריות שלו בעצם מנתק את השרשרת האנושית

user profile image
ציפורה כהן
20.01.2020 19:44
הרמב"ם ,במורה נבוכים ,חלק ג' פרק יב ,מדבר על השגת האלוהות דרך השכל בלבד. הגוף מהווה מגבלה והוא גורם לסבל האנושי. לא ניתן להבין את העולם אלא דרך השכל. באמצעות השגה שכלית ניתן להבין את המציאות הקבועה ולהגיע אל האלוהים במאמץ שכלי גדול. הרמב"ם כותב שהאדם טועה בהיותו גופני ויצרי ובסוף גם מאשים את האלוהים במצבו. הפתרון לסבל הוא בידיעת האלוהים בשכל, זהו סוד האושר,הגעה לאמת. לדעת הרמב"ם צריך לקרוא את המקרא כמשלים .גם האדם בגן העדן הוא לא היה במקום שנקרא גן עדן, אלא היה במצב תודעתי שכלי כזה שדבק בשכל האלוהי ולכן היה בעונג שכלי גן עדני. ברגע שעבר למצב תודעתי גופני של רצונות וחשקים (אכילה מפרי עץ הדעת כי היה טוב למראה) הוא גורש מגן העדן, דהיינו נפל מהשכל אל ההנאות והתאוות הגופניות שהם מקור לסבלו. הדרך היחידה לפצח את הקוד האלוהי של הקיום הוא רק באמצעות השכל.
user profile image
טלי גור
19.01.2020 13:39
הרוחניות לא תופסת את אותו מקום אצל כולם. יש שיעדיפו לא להתייחס אליה, ויש שיחיו כאשר היא נר לרגליהם. יש שיקראו לרוחניות אלוהים ואחרים יקראו לה טבע. יש שירגישו אותה פנימה ויש שיחשבו שמיקומה בשמיים. אני מרגישה שמקומה של הרוחניות בחיי גדולה. אני מוצאת את הרוחניות ואולי גם את האלוהות באנשים שאני אוהבת ובטבע. היא נמצאת סביבי ובתוכי ומקורה בחיים (פנימה והחוצה)

מקורות קשורים

חברי בית המדרש