להתחברות

המחשבה הדיאלוגית של מרטין בובר

הפוליטיקה וחיי המדינה | עמוד דיון

תקציר

הפוליטיקה וחיי המדינה

עומר מנשה, רבקה כהן, אביה שלום

סיכום ביניים

הדיון המורחב

x

אנא תארו את הדילמה והבעייתיות הגלומה בה

הדילמה

הדילמה

x

רבקה כהן

5 תגובות
  • אילה גדרון

  • רבקה כהן

  • נעה צרפתי

  • נעם כשר

  • מיכל כהן

x

תארו את הפתרון , כיצד הוא ענה על הדילמה ומדוע הוא בובריאני

פתרון בובריאני

פתרון בובריאני

רבקה כהן

6 תגובות
  • עומר מנשה

  • עומר מנשה

  • נעה צרפתי

  • דין ברנשטיין

  • אילה גדרון

  • אילה גדרון

x
תארו פתרון חלופי כיצד הוא עונה על הדילמה ומדוע איננו בובריאני
פתרון אחר

פתרון אחר

עומר מנשה

תגובה אחת
  • רבקה כהן

x

הציעו תמונה /סרטון וידיאו שמשקף את הדילמה שבחרתם

תמונה

תמונה

קרולין כרמי-בראשית

טקסטים קשורים

x

בחרו מקור מבין המקורות המופיעים בעמוד המקורות וכתבו בתיבה שבתחתיתו את הקטע שנראה לכם רלוונטי לגבי הדילמה שלכם ומדוע.

משימה לשבוע הבא

משימה לשבוע הבא

3 תגובות

עומר מנשה

2 תגובות
  • נעם כשר

  • קרולין כרמי-בראשית

טליה פרוכסאד

תוכן עניינים

טקסטים קשורים

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
קרולין כרמי-בראשית
23.02.2020 10:16

ישראל בחירות 2020 יש הרבה תמונות וסרטונים עכשיו.. איפה אנחנו ואיפה הבובריאני? מעניין האם יש משהו שמבטא את צמצום הפער ונותן התייחסות אחרת אצלנו? אם אתם מכירים/ נתקלים

user profile image
טליה פרוכסאד
21.02.2020 17:57
מקורה של הדמוקרטיה הישירה מגיע הישר מיוון העתיקה.  שם באמת אנשים נפגשו וקיבלו החלטות ע"י הצבעת הרוב (כמובן שהרוב היו גברים עמידים ומשפיעים מהמעמד הגבוה ולא אנשים פשוטים, צעירים, נשים, עבדים וכו)  היה מדובר בעולם צר מאוד עם תחומי עניין צרים מאוד שנוגעים לענייניה של פוליס אחת או כמה (ביחס להיום) בעולם הגלובאלי של היום עם כמות האוכלוסיה, המידע החופשי והגלובלי,  וקשרי הגומלין בין כ"כ הרבה מנגנונים קשה לאפשר (גם אם ניתן טכנולוגית לבצע זאת )  לכלל האוכלוסיה לקבל החלטות על בסיס החלטת הרוב. כיום ההחלטות הפכו מורכבות יותר גלובליות יותר וקריטיות מאוד בהשלכותיהן גם לסביבה החיצונית .  מה שמצריך מהאנשים בקיאות רבה בתחום אותו הם בוחנים ובתחומים שעליהם ההחלטה תשליך. לשם כך, יש צורך במספר מקבלי החלטות פחות יחסית שמייצג בקולו ומחשבתו את האינטרסים של אותה קבוצה ולוקח את האחריות לקבל את ההחלטות בשמם ולטובתם.  אותו אדם צריך להיות מאורע, בקיא, וראוי לתפקיד אותו נשלח לבצע. בכך ניתן יהיה להגיע לתוצאות והחלטות בצורה מהירה והחלטית כפי שנדרש בעולם הגלובלי והמהיר בו אנו חיים.
user profile image
מיכל כהן
16.02.2020 10:03

"שלטון דמוקרטי אמיתי הוא אותו שלטון, המתיר בידי אדם מספיק חופש. ובו בזמן דואג לכך שלא יעשה שימוש רע בחופש זה" אלברט איינשטיין הדמוקרטיה בבסיסה אמורה באמת לאפשר לכל אדם חופש מבלי לפגוע באחר. אבל כפי שנועם ציין בימינו השימוש בדמוקרטיה הוא לעיתים שימוש לרעה ואף שימוש שפוגע באחרים.

user profile image
קרולין כרמי-בראשית
10.02.2020 21:06

בפוליטיקה העכשווית גם הדת משחקת תפקיד מכריע, נראה כי השותפות המארגנת מבוססת על כך ומנוצלת האחד עבור השני במקום לבנות זהות מדינית במונחים לא דתיים ולא לאומניים אלא תרבותיים. התרבות מורכבת מהקהילות ומהפרטים בה ולהם יש לתת את הדגש והכח ולא למשהו מארגן חיצוני.

user profile image
נעם כשר
2.02.2020 14:03

עומר היקר , במקור שהעלית אני מוצא פתיח חשוב לשאלת דמותו של המנהיג הראוי. אם במאות התשע עשרה ועשרים הייה רצון שהמנהיג יגלם איזה שהיא אמת  היסטורית נעלה ואת "רצון העם" הרוסיאני,הרי שבתקופה שמאז "קץ ההיסטוריה" ואובדן המאבק האידאולוגי הגדול נראה שהמנהיגים מנצלים את התקופה לנווט את אזרחי מדינותיהם לעיסוק בסוגיות המסיטות את תשומת הלב ממעשיהם הנוגעים ברצונם לשלוט כדי להעצים את מטרותיהם הפרטיקולריות .דמוקרטיה ישירה שאינה איגוד של קהילות כפי שמציע בובר יש סכנה לדעתי  שתהליך זה ילך ויתעצם

user profile image
דין ברנשטיין
2.02.2020 13:55
סוגיה מעניינת מאוד. קשה מאוד לפרק את הבעייה מבלי לצאת מתנשא/אנטי דמוקרטי. סוקרטס ביקש מתלמידיו להקשיב למביני דבר בתחומים מסוימים ולא לחכמת ההמונים. אם ניקח זאת רגע למחוזותינו, קל לנו מאוד לבקר דעה זו ולהגיד שהיא אנטי-דמוקרטית בעליל. אולם, כאשר אנו ניצבים מול סוגיות יומיומיות בהקשר זה, למשל ברפואה, רובנו נשמע בעצת רופאים שמבינים בנושא (כך אני נוטה לחשוב, אולי אני טועה) ולא לד"ר גוגל כמרפא מחלות. אם כך הדבר, מדוע לא גם בתחום הפוליטי? אולי בגלל שהורגלנו לקבל את זכות הבחירה והיא (כמו הליכה לרופא, כשיש בעיות) מובנת לנו מאליה כזכות מתוקף היותנו בני אדם. רוצה לומר, בעיקר כי זה הרגל. אם ההרגל היה אחר, כלומר החברה הייתה קובעת סטנדרט מסוים למי יכול להצביע ומי לא, העניין היה ברור ומוסכם על כולם.
user profile image
נעם כשר
2.02.2020 13:47

רבקה היקרה אחד ממקורות המשבר שחווה שיטת הדמוקרטיה המבוססת על שלטון של נציגים בימינו הוא לדעתי אובדן הסולידריות החברתית הבסיסית של גורמי הכוח הקלאסים במערכת הפוליטית.   דבר המעצים את  המעבר ממוקדי כוח מפלגתיים לגורמי כוח אישיים המבוססים על פופוליזים בסגנון טראמפ בארה"ב ,בן ג'ונסון בבריטניה, אקרבאן בהונגריה, ועוד רבים אחרים. המעבר לדמוקרטיה ישירה  המגולמת במשאלי עם מעצים מגמות אלו של צבירת כוח של שליטים על חשבון  "שומרי הסף" המנסים לשמר ערכים שעמדו בבסיסה של הדמוקרטיה הליברלית. לכן יש להזהר לדעתי ממקסם שווא.  

user profile image
נעה צרפתי
2.02.2020 13:09

דילמה מעניינת מאוד, בשתי השיטות מוטלת אחריות על האינדיבידואל. הראשונה (בישירה) קצת יותר מדאיגה אותי, בדיוק בגלל הדברים שאמר שפינוזה באחד הטקסטים שפרסמתם. הוא טען שיש פרטים באוכלוסייה שלא כדי ולא ראוי לתת להם זכות הצבעה וזו כיוון שלא כולנו נולדנו שווים וראויים כדי לקבל החלטות. לכן, באופן אישי, אני יותר מתחברת לשיטה השנייה (העקיפה) שבה נציגים ראויים (לפחות כאלה שהקהל תופס אותם ככאלה) הם אלה שיקבלו את אמון האוכלוסייה ויפעלו בהתאם.

user profile image
עומר מנשה
2.02.2020 13:05

טקסט זה של בובר מתאר את עמדתו בנוגע לדילמה אותה הצגנו בראשית הדיון. גישתו יוצרת סינתזה בין תפיסת הדיאלוג שלו ובין מחשבה מדינית לגבי החלק אותו נוטלים האזרחים בעיצוב החברה והאנושות.

user profile image
רבקה כהן
2.02.2020 12:59

תודה אילה על הערתך והארתך. בעקבות תגובתך, חידדנו את הדילמה.  

מקורות קשורים

חברי בית המדרש