להתחברות

המחשבה הדיאלוגית של מרטין בובר

הגשר שבין המזרח והמערב (מזרח רחוק) | עמוד דיון

תקציר

הגשר שבין המזרח והמערב (מזרח רחוק)

קרולין כרמי-בראשית,נעה צרפתי , דין ברנשטיין

סיכום ביניים

חברות הקבוצה :
קרולין כרמי-בראשית, נעה צרפתי, דין ברנשטיין

הדיון המורחב

x

אנא תארו את הדילמה והבעייתיות הגלומה בה

הדילמה

הדילמה

נעה צרפתי

5 תגובות
  • רבקה כהן

  • אילה גדרון

  • ציפורה כהן

  • עומר מנשה

  • טליה פרוכסאד

x

תארו את הפתרון , כיצד הוא ענה על הדילמה ומדוע הוא בובריאני

פתרון בובריאני

פתרון בובריאני

נעה צרפתי

תגובה אחת
  • מיכל כהן

x

תארו פתרון חלופי כיצד הוא עונה על הדילמה ומדוע איננו בובריאני

פתרון אחר

פתרון אחר

נעה צרפתי

2 תגובות
  • x

    הגישה שאת מציינת לעיל מתקשרת גם לטענות שנשמעו בתקופת הקולוניאליזם המודרני. אחת מההצדקות הבולטות של המדינות האירופאיות, שנטלו חלק ב"מירוץ האימפריאליסטי", הייתה ההצדקה ה"תרבותית-מוסרית". הן האמינו כי האדם "הלבן" האירופאי הוא הנעלה, המפותח והמשכיל, אוחז בלפיד הקדמה של החינוך והתרבות "הנכונה". ההשתלטות על אזורים באפריקה ובאסיה היא לשם עשיית טוב- שהרי נחשבו בעיני האירופאים כנבערים ובורים וכי יש להביא לשחרור מהמנהגים והאורח החיים הפרימיטיבי שלהם. על כל מקרה, דיאלוג אמתי בוודאי שלא היה קיים בתקופה זו, אלא רמיסה ודיכוי של האדם שעומד ממולך (יותר נכון, מתחתיך). נקודת האור היא, שכאשר אני מלמדת על תקופה זו בכיתות ט' אני שומעת מהתלמידים תגובות המגנות את החשיבה המתנשאת והגזענית הזו וחשה כי קיימת מודעות רבה לסובלנות ופתיחות לתרבויות ודעות שונות

    נועה לוי-גנני

  • ציפורה כהן

x

הציעו תמונה /סרטון וידיאו שמשקף את הדילמה שבחרתם

תמונה

תמונה

x

תמונה של ספינקס מצרי מתוך מוזיאון הלובר, פריז. כאשר צרפתים מציגים את התרבות המצרים בשפתם מנקודת מבטם המערבית, ישנה בעיה מוסרית כיוון שהאורסידנטי( המערבי) תופס את האוריינט (המזרחי) בצורה מסויימת, תוך שימוש בכלים מדעיים ותרבותיים מערביים.
webp (1)

דין ברנשטיין

2 תגובות
  • x

     

    בהקשר לתמונה של הספינקס שהעלאת, ניתן לראות במערכון הזה את היחס המזלזל של המערב למורשת העתיקה והעשירה של המזרח והאוריינט. לא רק שמערכון הם לועגים להיסטוריה העשירה של מצרים העתיקה ולמעמד החשוב שההי למלך טאט במצרים. הם גם מציינים בפתיח את השימוש שנעשה בממצאים מהתקופה, שימוש זה הוא שימוש קפיטליסטי שכלל אינו רואה בחפץ את התרבות ואותו אחר שהוא מייצג, אלא רק את הרווח לאני (התייחסות לאחר כלז)

    מיכל כהן

  • אבית שלום

טקסטים קשורים

x

בחרו מקור מבין המקורות המופיעים בעמוד המקורות וכתבו בתיבה שבתחתיתו את הקטע שנראה לכם רלוונטי לגבי הדילמה שלכם ומדוע.

משימה לשבוע הבא

משימה לשבוע הבא

תגובה אחת
  • קרולין כרמי-בראשית

קרולין כרמי-בראשית

נעם כשר

נועה אביעד

תוכן עניינים

טקסטים קשורים

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
טליה פרוכסאד
21.02.2020 17:35
מסע החיפוש אחר דרך ליצור שיח בין תרבויות שונות מאוד מחזיר אותי לעיקרי תפיסתו של החוקר אדוארד סעיד בספרו :אוריינטליזם"  בו הוא מייצג גישה פוסט קולוניאלית ועוסק בעמים תחת השפעה של תרבות זרה. סעיד מנסה להסביר איך נבנה האתוס של האחר תוך כדי השיח על הכובשים הקולוניאלים התטאם את הנכבשים. הוא מדגיש את הכתיבה באותה העת שהיתה מבוססת בצורה מוחלטת על ניגודים בינאריים, הפרדה מכוונת שיצרה את "האחר", הכל על מנת להצדיק את אותו כיבוש, ניצול, ורגש העליונות התרבותית . גישתו מרחיבה את התפיסה המרקסיסטית על הקולוניאליזם ומציגה את הבעיתיות עם התפיסה של הכובש הקולוניאלי, שהיא לא רק כלכלית וחומרית  אם כי היא תפיסה פטרונית ומתנשאת מיסודה אשר לא רואה את את האדם והתרבות ה"אוריינטלית" כשווה לזו המערבית ואף רואה בה כנחותה לה. אם להתייחס לתפיסה זו אפשר לומר שהדרך היחידה ליצור שיח הוגן ושווה בין תרבויות שונות מהיסוד היא שהצדדים יגיעו ממקום אוביקטיבי לחלוטין זה כלפי זה ולא יניחו הנחות השוואתיות לתרבותם שלהם. שכן בכל מקום נוצר מסלול חיים והתפתחות שונה. ואנשים ממקומות שונים מתפתחים בהתאם לכך וכך גם תרבותם.לא ניתן לייצר השוואה בין תרבויות שונות ולומר מי מהן טובה יותר או נכונה יותר. ולכן רק אם נצא מנקודת המוצא הזו ונקבל את השונה כפי שהוא ולא בהשוואה אלינו נוכל לנהל שיח מכבד ומקבל שיפיק תועלת מיטבית לכלל.
user profile image
עומר מנשה
18.02.2020 8:10

הצגתן דילמה משמעותית מאוד ואקטואלית ביותר לחברה הישראלית. מערכות הבחירות האחרונות הראו שיותר מתמיד החברה הישראלית מקוטבת לשני גושים (והמון תתי גושים) תרבותיים, פוליטיים ואידאולוגיים. כל אחד מהגושים מתבצר בעמדתו ומשוכנע עד לעמקי נשמתו שדרכו היא הדרך הנכונה היחידה. נדמה שיש צורך בדיאלוג בובריאני עמוק בכדי להתחיל ולגשר על ה"מזרח ומערב" בחברה הישראלית היום.

user profile image
נועה אביעד
17.02.2020 6:16
הדילמה שהעלתם חשובה מאד ומשקפת את השאלה – איך התרבות שלנו צריכה להראות? אנחנו חיים בתרבות שמחשביה את עצמה למערבית, אבל בשנים האחרונות ישנו טפטוף חוזר ונשנה של רעיונות מהמזרח. האם הרעיונות האלו לא היו פה תמיד, ופשוט יצאו לאור? או שאלו רעיונות חדשים עבורנו? לדעתי החשיבה והחיות המזרחית נוכחת בתוכנו הרבה יותר ממה שאנו משערים. ולא סתם יש תנועה גדולה של אנשים שמחפשים משמעות בטקסים רוחניים, במדיטציות, בחיבור לדבר הבלתי מושכל בתוכנו. בובר כותב ב"על מהותה של תרבות" על השבר העמוק שבין ציביליזציה לקולטורה. בעוד שציביליזציה נובעת מאינטרס, כלומר משתמשת במושאיה, הקולטורה צומחת עבור עצמה. בובר מפרט כיצד תרבות מתהווה ועל כך  שבתוך התרבות יש שניות – בין יצירה למסורת, בין אחדות לריבוי. כדי שהמערב יראה את עצמו כתרבות, על פי הגדרתו של בובר, הוא צריך להיות פתוח ליצירה מתחדשת לצד המסורת. יצירה שלובשת צורה מתוך הרוח, ובמקביל רוחה מתעצבת מהצורה. זו מעין תנועה מתמדת של יצירה תרבותית, שהמסורת והחידוש חיים בה. אני חושבת שהתפיסה של בובר את התרבות יכולה להיות גם נקודת מוצא לפתרון הדילמה. אם התרבות במערב, תראה בעצמה תרבות ולא ציביליזציה בלבד, במפגש התרבויות יתקיים מרחב של קבלה ולא של ניצול. היצירה המתחייבת בתוך תרבות חיה, תאפשר פתיחות לשינוי וכך תהיה הפריה הדדית בין המזרח למערב.
user profile image
נעם כשר
16.02.2020 9:10
חברים יקרים, תודה שהעליתם את סוגיית הגשר בין המזרח למערב. לדעתי זוהי  היא סוגיית מפתח בשאלת "האנושות לאן". בימים אלו, בהם  אנו נמצאים לדעתי בפתח תקופה היסטורית חדשה, בה  המזרח הרחוק מצליח להשתוות בחשיבתו החברתית כלכלית ותרבותית לארה"ב ולאירופה. בסיום מאמרו של בובר "על מהותה של התרבות" בו הוא דן בין היתר בתקופות מעבר דומות בהיסטוריה האנושית כמו תקופת הרנסנס באיטליה ,הוא אומר כי :"אין לשכוח שבתולדות האנושות לא רק הרוח המרחפת משפיעה על פני המים המקבלים אלא גם הם המים, משפיעים על הרוח ובלי השפעתם הרוח מתבדלת ומצטמקת." ( עמ' 393). נראה לי כי בשוך תקופת הקולוניאליזם יש תקווה לעולם בו ההשפעה הדדית בין תרבויות תביא לנו עולם טוב יותר.
user profile image
ציפורה כהן
14.02.2020 14:58
בובר מבקש ליצור דיאלוג של אני -אתה למרות הפערים התרבותיים בין מזרח ומערב. הפניה אחד אל השני צריכה להיות אדם לאדם בלי קשר לדעותיו אמנותיו או תרבותו, מפגש בעל מרכיבים אתיים מובהקים. אני שרואה באחר כוליות, נבדלת ייחודית שאיתה אני נמצא במפגש ישיר. בובר מדבר על שותפות ולא על כפייה או ראיית האחד עליון או עדיף על פני השני, גישה פלורליסטית רב תרבותית. "דרגה של תרבות גדולה…מושגת במקום שיצירים תרבותיים ממינים שונים..וקיימים ברשות עצמם זה בצד זה, מלאים רוח אחיד..שהתרבות תצורה משותפת היא שנולדת מזיווגם של הרוח המשותף והחיים המשותפים.." (בובר- על מהותה של התרבות, עמודים 392-393)
user profile image
אבית שלום
10.02.2020 19:27

דין, העמדה המוסרית והפרשנית אותה מציג בהחלט מובנת ומדוייקת עם זאת ,מבחינה היסטורית חשיפת האוצרות המצריים שנעשתה רובה ככולה על ידי האירופאים (נפוליאון  למשל הרי טרח לקחת איתו משלחת אדירה של חוקרים ואנשי מדע  במסעו למצרים ) החל מפענוח ההירוגליפים וכלה במיסוד תחום האגיפטולוגיה במוסדות אקדמיים רבים ובכך תרמו למשאב החשוב ביותר לתרבות האנושית והוא הידע.

user profile image
קרולין כרמי-בראשית
9.02.2020 13:29

מעניין מאד לאחרונה דווקא המעורבות של המזרח במערב כדוגמת סין שעסוקה בהשתלטותה על העולם: טולסטוי ב"מכתב להינדו" מתאר זאת כמו השלב בין הילדות לנעורים או בין הנעורים לבגרות, שמבטא "חיים ללא כיוון" ובו האדם ממציא לעצמו עיסוקים וקהות חושים על מנת להשכיח את חוסר התוחלת שבחייו. הייתכן שסין רואה את עצמה כחסרת תוחלת או שמא היא יוצרת מסע מוגדר עם מטרה מובהקת.  

user profile image
קרולין כרמי-בראשית
9.02.2020 12:39

מתוך "מכתב להינדו" של לב טולסטוי אני מניחה כי "ההכרה בתורת האהבה הטבועה באנושות היא הדרך היחידה להצלת האנושות ממכאוביה והשיטה היחידה לשחרור משיעבוד" (עמ' 168) זה בעיניי אותה התייחסות כנה לאני-אתה של בובר. כאשר האהבה היא זו המובילה אז יתקיים בעצם כל דבר החל מהכרה באחר , דרך שיח משמעותי ועד לפתרון בעיות ושחרור משיעבוד הדדי.

user profile image
אילה גדרון
9.02.2020 10:00
דילמה מעולה ומאוד מאתגרת, אפילו ברמה היומיומית של חיינו וכמובן ברמה הגלובלית-אוניברסלית. תוך כדי קריאת הדילמה נזכרתי ב"מכתבים לידי גרמני" של אלבר קאמי. זהו אחד המסמכים המרתקים ביותר לטעמי ומעוררי השראה. החיבור שאני עושה בין בובר לקאמי קשור לעבודה שה"חופש" או ה"שחרור" לא נמצאים בסוף הדרך כתוצאה של מהלך אלא הם הם המהלך ושם הם נמצאים. אם אני אחפש לקיים דיאלוג "אני-אתה" בובריאני אבל כל הזמן אטען שאין לי פרטנר מתאים ולכן אני לא מצליחה אני מפספסת את העיקר. גם ה"מרד" של קאמי הוא מרד של "אף על פי כן" והוא מתרחש כל הזמן ולא כפעולה חד פעמית. לכן הפערים החברתיים\תרבותיים\מוסריים הם פשוט מה שנקרא- החיים, זה מה שהם. הדיאלוג הוא הדרך לפגוש את החיים באופן אחר ותוך כדי לשנות אותם ולהשפיע על המציאות.
user profile image
ציפורה כהן
6.02.2020 22:34

הגישה המתנשאת שאת כותבת עליה נועה, הייתה גם ביחס לעולים שהגיעו מארצות ערב ומהמזרח. האליטה האשכנזית הישראלית ניסתה ליצור תרבות אחת מערבית, תוך זלזול בתרבויות האחרות. אני אישית התכחשתי שנים למוזיקה ההודית שעליה גדלתי בילדותי וכיום בבגרותי אני חוזרת ליהנות ממנה בשנית

מקורות קשורים

חברי בית המדרש